Sayfa Gösterimi : 4078

DERS İÇERİKLERİ

Anasayfa \ DERS İÇERİKLERİ

02
Ara.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ SINIF ÖGRETMENLIGI LISANS PROGRAMI DERS IÇERIKLERI


I.YARIYIL


Temel Matematik I (2-0-2)
Matematigin tanımı, diger bilimlerle iliskisi, kümeler ve kümelerle islemler, sayı sistemi
kurma, dogal sayılar, degisik tabanlı sayılar, tam sayılar, bölünebilme kuralları, “EKOK” ve
“EBOB” kavramları ve uygulamaları; oran, orantı, bilesik orantı kavramları ve uygulamaları,
reel sayılar, üslü ve köklü çokluklar, kartezyen çarpım, bagıntı, fonksiyon, islem kavramları
ve bunların grafikle gösterimi, denklik ve sıralama bagıntıları, ayrık örtüler ve zincirler. Veri
toplama, verilerin özetlenmesi, grafikle gösterme, merkezi egilim ölçüleri (ortalama, tepe
deger, ortanca), dagılım ölçüleri (ranj, mutlak sapma, standart sapma).


Genel Biyoloji (2-0-2)
Canlı ve cansız farkı, canlıların çesitliligi, hayvanlar, bitkiler, mikroorganizmalar, tek
hücreliler, mantarlar, canlıların yapısı, hücreler, kalıtımla ilgili genel bilgiler, dokular,
organlar ve organ sistemleri, insan vücudu.


Uygarlık Tarihi (2-0-2)
Uygarlık kavramı ve bu kavramla ilgili olan temel kavramların tanıtımı, insanın tarih öncesi
devirlerde ve tarihi devirlerde hem fiziksel hem de kültürel açıdan geçirdigi degisim ve bu
degisim sürecinin günümüze etkileri. Geçmisten günümüze insanlıgın ortaya koydugu
uygarlıkların incelenmesi, Akdeniz, Mezopotamya, Mısır, Uzakdogu, Hint, Orta Amerika
(Astek-nka Medeniyetleri), Orta Asya Bozkır Uygarlıkları ve Batı Uygarlıgı(Avrupa,
Amerika).


Türkçe I: Yazılı Anlatım (2-0-2)
Yazı dilinin ve yazılı iletisimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel
farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf
türleri (giris-gelisme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici
metinler, yazınsal metinler); metin olma kosulları (baglasıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul
edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası iliskiler). Yazılı anlatım (yazılı
kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma asamaları (konu, konunun
sınırlandırılması, amaç, bakıs açısı, ana ve yan düsüncelerin belirlenmesi; yazma planı
hazırlama, kâgıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam,
tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde
çalısmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı
uygulamalardaki dil ve anlatım yanlıslarını düzeltme.


Atatürk lkeleri ve nkılap Tarihi I (2-0-2)
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız
Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dagılısı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II.
Mesrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savasları, I. Dünya Savası, Mondros Ateskes Antlasması,
Wilson lkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkısı ve Anadolu’daki Durum,
Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılısı, TBMM’nin Kurulusu ve
ç syanlar, Teskilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kurulusu, I. nönü, II. nönü, Kütahya-
Eskisehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtulus Savası sırasındaki
antlasmalar, Lozan Antlasması, Saltanatın Kaldırılması.


Yabancı Dil I (3-0-3)
Bu ders, üniversite ögrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette
okuma, konusma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini
saglayacak biçimde tasarlanmıstır. Bu derste ilgi çekici baglamlar yaratılarak, dilin islekligini
artırıcı alıstırmalar verilerek, dilin gerçek iletisim becerilerinde kullanımı gösterilerek
ögrencilerin dilsel ve iletisimsel yetileri gelistirilecek ve yabancı dil yeterlikleri artırılacaktır


Bilgisayar I (2-2-3)
Bilisim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak isletim
sistemleri, kelime islemci programları, elektronik tablolama programları, veri sunumu,
egitimde nternet kullanımı, bilisim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve
egitimdeki yeri, bilisim sistemleri güvenligi ve ilgili etik kavramları.


Egitim Bilimine Giris (3-0-3)
Egitimin temel kavramları, egitimin diger bilimlerle iliskisi ve islevleri (egitimin felsefi,
sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), egitim biliminin tarihsel gelisimi,
21.yüzyılda egitim biliminde yönelimler, egitim biliminde arastırma yöntemleri, Türk Milli
Egitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, egitim sisteminde ögretmenin rolü, ögretmenlik
mesleginin özellikleri, ögretmen yetistirme alanındaki uygulamalar ve gelismeler.


II. YARIYIL


Temel Matematik II (2-0-2)
Cebirsel ifadeler, denklem ve özdeslik kavramları, cebirsel ifadelerin çarpanlarına ayrılması,
cebirsel ifadelerde islemler, denklem ve esitsizlikler, denklem ve esitsizlik sistemleri, iki
degiskenli fonksiyonlar, sürekli ve kesikli fonksiyonların grafikleri. Geometrinin kurulusu,
düzlemsel sekiller, bunların alan ve çevreleri, cisimler, bunların alan ve hacimleri, eslik ve
benzerlik kavramları, dik üçgen, Pisagor Bagıntısı, dik üçgende metrik bagıntılar, temel
geometrik çizimler, geometrik yer çizimleri, trigonometrinin temel kavramları, dogru ve
çemberin analitik incelenmesi.


Genel Kimya (2-0-2)
Maddenin özellikleri; etkilesimler, elementler ve bilesikler, çözeltiler ve karısımlar; maddenin
halleri, asitler ve bazlar, karbon bilesikleri, zehirli karbon bilesikleri, fiziksel ve kimyasal
degisiklikler, çözünürlük ve çökertme, oksitlenme ve redüklenme, yasamın kimyası, kimyasal
tepkimeler, kara maddeleri: kayalar, mineral biçimleri, yeryüzü degisimleri; kara sekilleri ve
hareketleri, kimyasal kirlilikler ve insan etkisi.


Türk Tarihi ve Kültürü (2-0-2)
Türk Kültür Tarihinin gelisim evreleri, geçmisten günümüze Türk Devletleri ve toplumlarının
siyasi ve toplumsal tarihleri; Türkler’in slamiyeti kabulü, kültürde ve uygarlık alanındaki
gelisim evreleri ile felsefe, bilim, edebiyat, güzel sanatlar ve imar faaliyetleri arasındaki
iliskiler.


Genel Cografya (2-0-2)
Cografyanın konusu ve ilkeleri, cografya biliminin temel kavramları, cografyanın diger
bilimler arasındaki yeri, tarihi gelisimi, cografya ögretiminin amaçları, dogal sistemler (iklim,
yer sekilleri, bitki örtüsü, sular vb.) hakkında genel bilgi, bu sistemler ve gelisim özellikleri,
evren ve günes sistemleri, dünyanın sekli, fiziksel özellikleri, hareketleri ve bu hareketlerin
sonuçları, harita kullanma uygulamaları.


Bilgisayar II (2-2-3)
Bilgisayar destekli egitim ile ilgili temel kavramlar, ögeleri, kuramsal temelleri, yararları ve
sınırlılıkları, uygulama yöntemleri, bilgisayar destekli ögretimde kullanılan yaygın formatlar,
ders yazılımlarının degerlendirilmesi ve seçimi, uzaktan egitim uygulamaları, veri tabanı
uygulamaları, bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki olumsuz etkileri ve
önlenmesi.


Türkçe II:Sözlü Anlatım (2-0-2)
Sözlü dilin ve sözlü iletisimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konusma becerisinin temel
özellikleri (dogal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konusmanın temel ilkeleri; iyi bir
konusmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve
hazırlıklı konusma; hazırlıklı konusmanın asamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması;
amaç, bakıs açısı, ana ve yan düsüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konusmanın
sunulusu). Konusma türleri:(karsılıklı konusmalar, söylesi, kendini tanıtma, soruları
yanıtlama, yılbası, dogum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla
konusma, is isteme, biriyle görüsme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konusmaları, degisik
kültür, sanat programlarına konusmacı olarak katılma v.b.). Degisik konularda hazırlıksız
konusma yapma, konusma örnekleri üzerinde çalısmalar ve sözlü anlatım uygulamaları,
konusmalardaki dil ve anlatım yanlıslarını düzeltme


Atatürk lkeleri ve nkılap Tarihi II (2-0-2)
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçis denemeleri,
hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yasayısın düzenlenmesi, ekonomik alanda
yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dıs politikası, Atatürk sonrası Türk dıs
politikası, Türk Devriminin lkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik,
Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler.


Yabancı Dil II (3-0-3)
Bu ders, üniversite ögrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette
okuma, konusma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini
saglayacak biçimde tasarlanmıstır. Bu derste ögrencilerin “Yabancı Dil I” dersinde
kazandıkları bilgi ve becerilerin bir üst seviyeye çıkartılması hedeflenmelidir. Bu yapılırken
ilgi çekici baglamlar yaratılmasına, dilin islekligini artırıcı alıstırmalar yapılmasına, dilin
gerçek iletisim becerilerinde kullanılmasına ve bu yolla ögrencilerin dilsel ve iletisimsel
yetileri ile yabancı dil yeterliklerinin artırılmasına özen gösterilmelidir.


Egitim Psikolojisi (3-0-3)
Egitim-Psikoloji iliskisi, egitim psikolojisinin tanımı ve islevleri, ögrenme ve gelisim ile ilgili
temel kavramlar, gelisim özellikleri (bedensel, bilissel, duygusal, sosyal ve ahlaki gelisim),
ögrenmeyi etkileyen faktörler, ögrenme kuramları, ögrenme kuramlarının ögretim süreçlerine
yansımaları, etkili ögrenme, ögrenmeyi etkileyen faktörler (motivasyon, bireysel faktörler,
grup dinamigi ve bu faktörlerin sınıf içi ögretim sürecine etkisi).


III. YARIYIL


Türk Dili I: Ses ve Yapı Bilgisi (2-0-2)
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür iliskisi; dilbilim; Türk dilinin gelisim evreleri; ses bilgisi,
ünlüler, ünsüzler, ses olayları, Türkçenin ses özellikleri; yabancı sözcüklerin
Türkçelestirilmesi; yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemis ve birlesik sözcükler; sözcük
öbekleri, sözcük türleri, eylem, ad, belirtgeç, önad, adıl, baglaç, takı, ünlem. Türkçede kök
sözcükler, addan ad ve eylem yapma ekleri, eylemden ad ve eylem yapma ekleri, çekim
eklerinin türleri, kalıplastırma.


Genel Fizik (2-0-2)
Mekanik: Hareket, hız ve ivme, kütle ve kuvvet; denge; is ve enerji korunumu; basit
makineler; momentum; yer küre ve uzay sistemleri; yer kürenin hareketleri; gezegenler ve
evren; kütle çekimi. Basınç ve sıvılar. Isı ve Sıcaklık: ısının kaynakları, yayılması, yalıtımı,
etkileri, genlesme; hal degisimi ve çevreye etkisi. Dalgalar ve Yayılması: ısık kaynakları,
maddelerden geçisi, yayılması, yansıma, aynalar, kırılma, mercekler, göz ve görme, göz
kusurları, optik araçlar. Ses: meydana gelisi, yayılması, özellikleri, yalıtımı, kaydı. Elektrik:
elektriksel kuvvetler, elektriksel alan, elektrik potansiyeli; elektrik akımı, direnç ve degisken
direnç, ohm kanunu, elektrik santralleri, elektrik enerjisinin nakli ve kullanımı.


Müzik (1-2-2)
Müzigin temel bilesenleri, temel müzik bilgileri; nota bilgisi, müzikte aralık kavramı, müzikte
ritm kavramı, sarkı dagarcıgı olusturulması; Türkiye’de ve dünyada müzik tür ve biçimleri;
geleneksel müzikten çagdas müzige geçis, çalgı ögretimi, toplu çalma ve söyleme, egitimde
müzigin rolü, yaratıcılıgı gelistirmede müziksel isitme.


Beden Egitimi ve Spor Kültürü (1-2-2)
nsan gelisiminde beden egitiminin rolü, ilkögretim birinci kademe çocuklarının motor
gelisim özellikleri, saglıklı yasam için egzersizler hakkında genel bilgi, beden egitimi
derslerinde düzenler, yürüyüsler, dönüsler, sıralanmalar, beden egitimi ders araç-gereç ve
malzemeleri, özellikleri, serbest jimnastik alıstırmaları, bireysel ve esli jimnastik egzersizleri,
araçta ve araçla yapılan alıstırmalar, beden egitimi derslerinde ve günlük yasantıda egzersiz
esnasında sakatlıklar, yaralanmalar, zorlamalar, ilk yardım, atletizm temel teknikleri ve
kuralları, spor ve saglık, spor ve sosyal hayat, spor ve yasam, ülkemiz ve spor, olimpiyatlar
hakkında genel bilgi.


Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları I (0-2-1)
Fen ve Teknoloji ögretiminde Laboratuvarın önemi ve amacı, Yapılandırmacı yaklasım ve
laboratuvar çalısmaları, Laboratuvarda güvenlik. Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve
nasıl kazandırıldıkları, deney çesitleri. lkögretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri
(deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının degerlendirilmesi).


Çevre Egitimi* (2-0-2)
Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin agı, habitat, rekabet;
ortak yasam ve karsılıklı yasama, yasamın devamı, toprak "biome"ları, enerji akısı, maddenin
dolasımı, nüfus artısı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler,
davranıs kirliligi, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle
ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, koruma, kültür ve ilkel
yasam, global bakıs, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılıgı, dünyada çevre duyarlılıgıyla
ilgili yapılan çalısmalar, kurum ve kuruluslar.


Felsefe* (2-0-2)
Felsefe ile ilgili temel kavramlar, felsefe ve bilim, felsefenin çalısma alanları ve sosyal
bilimler içindeki rolü, baslıca felsefi akımlar; Türkiye’de ve dünyadaki düsünürlerin
görüslerinin incelenmesi, felsefi perspektifin gelistirilmesi, felsefe egitim iliskisi, egitimin
felsefi temelleri ve egitim programlarına etkisi, çagdas felsefe akımları.


Sosyoloji* (2-0-2)
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalısma alanları,
Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelisimi, Türkiyede ve dünyada önemli
sosyologlar, sosyolojinin diger bilimler ile iliskisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide
yöntem, birey toplum iliskisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan egitim, egitim
toplum birey iliskisi, toplumsal bir kurum olarak okul, ögretmen ve ögrencinin sosyolojik
açıdan rol ve sorumlulukları, egitimde fırsat esitligi, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve
tabakalasma, kültür toplum ve medeniyet iliskisi, güncel sosyolojik çalısmala örnekleri.


Ögretim lke ve Yöntemleri (3-0-3)
Ögretimle ilgili temel kavramlar, ögrenme ve ögretim ilkeleri, ögretimde planlı çalısmanın
önemi ve yararları, ögretimin planlanması (ünitelendirilmis yıllık plan, günlük plan ve etkinlik
örnekleri), ögrenme ve ögretim stratejileri, ögretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama
ile iliskisi, ögretim araç ve gereçleri, ögretim hizmetinin niteligini artırmada ögretmenin görev
ve sorumlulukları, ögretmen yeterlikleri.


IV. YARIYIL


Türk Dili II: Cümle ve Metin Bilgisi (2-0-2)
Türkçede eylem çatıları ve bunların anlam bakımından incelenmesi; sözcük öbekleri;
Türkçe'de cümle türleri; basit cümle, birlesik cümle, kosullu birlesik cümle, içiçe birlesik
cümle; degisik metinler üzerinde sözcük ve cümle incelemeleri, Türkçede belirlilik, ad ve
eylem cümlelerinde belirlilik; ad tamlamalarının özellikleri; metin çalısmaları (metnin seçimi,
metnin yas grubuna göre güçlük derecesinin belirlenmesi, metnin iç ve dıs yapısının
incelenmesi).


Çocuk Edebiyatı (2-0-2)
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelisimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk
kitaplarıyla tanısmanın önemi ve okuma kültürü edinmis düsünen, duyarlı bireylerin
yetistirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını islevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması
gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve egitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk
kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelisim özellikleri üzerindeki
olumsuz etkilerinin tartısılması. Ögretmen adaylarının, okudugu-inceledigi kitapların yas
gruplarına göre çocuklara uygunlugunun ve bunların çocukların hangi gelisimlerine katkı
saglayacagının belirlenmesine yönelik çalısmalar. Çocuklara seslenen çesitli yazınsal
türlerin(destan, masal, siir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayısmaca, tekerleme,
bilmece v.b.) çocukların gelisimlerine olan katkılarının belirlenmesi.


Türkiye Cografyası ve Jeopolitigi (3-0-3)
Türkiye'nin yeri ve konumu, Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri,
matematiksel konum özellikleri, özel konum özellikleri (komsular), ülke grupları özellikleri
(siyasi, askeri, ekonomik, kültürel organizasyonlar). Türkiyenin fiziki özellikleri(iklimi,
hidrografik özellikler, toprak yapısı, bitki örtüsü), sosyo-ekonomik özellikleri (nüfus,
yerlesimi, tarım, ormancılık, hayvancılık, enerji, sanayi, ulasım, turizm).


Sanat Egitimi (1-2-2)
Düsünce tarihi ve felsefede sanat kuramlarına bakıs, sanat alanında bilgi ve deneyimlerin
kuramsal ve uygulamalı yönünü kavrama, sanat tarihi ve felsefe konusunda elestirel düsünme,
degerlendirme, bilim ve teknolojiden yararlanarak sanat kuramlarını yorumlama, sanatın
egitsel islevleri, sanat objesiyle sanayi objesini ayırabilme, sanatsal olay ve olgular üzerinden
farklı disiplinlere ait yapıtları okuma becerisi kazandırma, sanat eserlerinin sergilendigi
ortamlar hakkında bilgi ve yasantılar edinme, yaratıcılık kavramı, yaratıcı birey ve özellikleri,
yaratıcı düsünme, sanatsal yaratma süreçleri.


Fen ve Teknoloji Laboratuvarı Uygulamaları II (0-2-1)
lkögretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve
deney sonuçlarının degerlendirilmesi). Deney çalısma yaprakları ve deney raporu hazırlama.
Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri, grup çalısmaları.


Müzik Ögretimi (1-2-2)
Müzik ögretim yöntem ve teknikleri, nota ögretimi teknikleri, ritm ve melodiden yararlanarak
orf çalgılarıyla çocuklar için sarkıların düzenlenmesi, çalgının sarkı ögretiminde etkili
kullanımı, oyun, müzik, dans, drama ve konusma iliskisi, müzik-estetik iliskisi ile müziksel
begeninin gelistirilmesi, müzik dersi etkinliklerinin diger disiplinlerle iliskilendirilmesi,
lkögretim müzik programı ile ilgili etkinlik uygulamaları.


Beden Egitimi ve Oyun Ögretimi (1-2-2)
Ilkögretim Beden Egitimi dersi (1-5. Sınıflar) ögretim programıyla ilgili kuramsal yapı
(programın yapısı, temel beceriler, programın temel unsurları, sınıflara göre kazanımlar,
ögretim yöntemleri, sınıf yönetimi, ölçme ve degerlendirme), ilkögretim birinci kademe
Beden Egitimi Dersi kazanımlarına iliskin uygulamalar (ders planı, çalısma planları, ölçme
araçları hazırlama ve uygulama), egitsel ve müzikli oyunlar, modern halk dansları ile ilgili
örnekler, oyunun tanımı ve genel özellikleri, oyun ögretimi.


Güzel Yazı Teknikleri* (1-2-2)
Yazı kavramı, seklen güzel yazma yöntem ve teknikleri, büyük temel harfler, küçük temel
harfler; egik büyük yazı harfleri ve yazılıs yönleri, bitisik egik yazı küçük harfleri ve yazılıs
yönleri, rakam ve isaretlerin yazılısı, büyük ve küçük temel harflerle bitisik, dik ve egik el
yazısı, dik ve egik el yazısıyla metinler olusturma, çesitli dekoratif, antik vb. yazılar,
uygulama çalısmaları, düzgün ve okunaklı yazı uygulamaları.


Bilimsel Arastırma Yöntemleri (2-0-2)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, dogru, yanlıs, evrensel bilgi v.b.), bilim
tarihine iliskin temel bilgiler, bilimsel arastırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu
yöntemlere iliskin farklı görüsler, problem, arastırma modeli, evren ve örneklem, verilerin
toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin
kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlastırılması.


Ögretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (2-2-3)
Ögretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çesitli ögretim teknolojilerinin özellikleri, ögretim
teknolojilerinin ögretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji
ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, ögretim
teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller gelistirilmesi ögretim gereçlerinin
gelistirilmesi (çalısma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel
medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), egitim yazılımlarının incelenmesi,
çesitli nitelikteki ögretim gereçlerinin degerlendirilmesi, nternet ve uzaktan egitim, görsel
tasarım ilkeleri, ögretim materyallerinin etkinlik durumuna iliskin arastırmalar, Türkiye’de ve
dünyada ögretim teknolojilerinin kullanım durumu.


V. YARIYIL


Fen ve Teknoloji Ögretimi I (3-0-3)
Fen bilimleri ve fen egitimine iliskin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve
bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlıgı, fen-teknoloji-toplum-çevre
iliskileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen ögretiminin amaçları, Fen ögretiminin Türkiye ve
Dünya’daki tarihsel gelisimi, yapılandırmacı yaklasım ve fen ögrenme, bilissel gelisim ve fen
egitimi, lkögretim Fen programının özellikleri ve diger derslerle iliskisi, bilimsel süreç
becerilerini gelistirme ve örnek uygulamalar.
lk Okuma ve Yazma Ögretimi (3-0-3)
Dinleme, konusma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma ögrenme alanları tanım ve
süreçleri ile ögrenme alanları arasındaki iliski, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma
ve yazma ögretimine etkisi; ilkokuma ve yazma ögretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf
ögretmeninin ve ögrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma ögretiminde verimsizlikbasarısızlık
nedenleri, ilkokuma ve yazma ögretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve
etkileri, bu araçların seçimi, olusturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma ögretiminde
uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin
üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, asamaları ve
uygulaması), ses temelli cümle yönteminin asamaları dogrultusunda okuma ve yazma
ögretimi uygulamaları.


Hayat Bilgisi Ögretimi (3-0-3)
Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içerigi, Türkiyede Hayat Bilgisi dersinin tarihsel
gelisimi ve diger ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklasımları. Hayat Bilgisi ögretim
programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer
alan temalar ve temaların içerdigi kazanımların sınıflara göre dagılımı. Hayat Bilgisi
ögretiminde temel ögretim becerileri, ögretim stratejileri, ögretim yöntem ve tekniklerinin
Hayat Bilgisi dersinde kullanımına iliskin çalısmalar-örnekler, Hayat Bilgisi ögretiminde
kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde degerler ve demokrasi egitimi, Hayat
Bilgisi Programı’na iliskin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin degerlendirilmesi.


Matematik Ögretimi I (3-0-3)
Matematik ögretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik ögretiminin tarihçesi (Dünya'da ve
Türkiye'de); matematik ögretiminde yararlanılacak ögretme ve ögrenme stratejileri;
ilkögretim matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli baslı ögrenme
kuramları ve matematik ögrenimi ile iliskileri; Matematik egitiminde önemli beceriler,
iliskilendirme, temsiller, iletisim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, asamalar, problem
türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelisimi (sayma öncesi
gelismeler, birebir esleme, kardinal deger, birlestirme, ayırma, karsılastırma, denklik, azlık,
çokluk, vb.); basamak degeri, dogal sayıların olusumu ve yapısal özellikleri; Aritmetik
islemler, lkögretim matematik dersi 1. 2. ve 3. sınıf ögretim programındaki ilgili konular,
kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.


Drama (2-2-3)
Egitsel drama teriminin tanımı ve anlamı, benzer terimlerden (Psiko drama, Yaratıcı drama,
Drama-Oyun, Drama) farkı, çocuklarla drama uygulamalarının tarihçesi, egitsel dramanın
yapısı ve uygulanma asamaları, egitici dramanın yas gruplarına ve uygulama alanlarına göre
sınıflandırılması, egitsel drama ortamı ve ögretmen nitelikleri, egitsel drama da özel teknikler,
egitsel dramanın degerlendirilmesi, uygulandıgı alanın egitim amaçlarına uygun egitici drama
örnekleri ve yeni örneklerin gelistirilmesi.


Ölçme ve Degerlendirme (3-0-3)
Egitimde ölçme ve degerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve degerlendirme ile ilgili temel
kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanıslılık),
egitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklasımlara dayalı olan araçlar
(yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, dogru-yanlıs tipi testler, çoktan seçmeli testler,
eslestirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), ögrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar
(gözlem, görüsme, performans degerlendirme, ögrenci ürün dosyası, arastırma kagıtları,
arastırma projeleri, akran degerlendirme, özdegerlendirme, tutum ölçekleri), ölçme sonuçları
üzerinde yapılan temel istatistiksel islemler, ögrenme çıktılarını degerlendirme, not verme,
alanı ile ilgili ölçme aracı gelistirme.


Sınıf Yönetimi (2-0-2)
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletisim ve etkilesim, sınıf yönetiminin
tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini saglamadan farklı yanları ve özellikleri,
sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dısı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar
gelistirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranısların
yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, ögrenmeye uygun olumlu bir sınıf
ortamı olusturma (örnekler ve öneriler).


VI. YARIYIL


Fen ve Teknoloji Ögretimi II (3-0-3)
Kavram gelistirme süreçleri ve teknikleri, kavram yanılgıları ve kavramsal degisim, ögretim
modelleri (probleme dayalı ögrenme, proje tabanlı ögrenme, isbirligine dayalı ögrenme,
ögrenme döngüsü yaklasımı, çoklu zeka kuramının fen ögretiminde kullanımı vb.), fen
ögretiminde ölçme ve degerlendirme: geleneksel ve alternatif ölçme degerlendirme
yaklasımları (gözlem, görüsme, proje, performans degerlendirme, ögrenci ürün dosyası vb.),
Fen ve teknoloji ögretim programına iliskin örnek etkinlik gelistirme ve sunma.


Türkçe Ögretimi (3-0-3)
Türkçe ögretiminde kullanılabilecek çagdas yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme,
konusma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin gelistirilmesi; okuma güçlüklerinin
tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici
metinlerin ögretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle
ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla elestirel düsüncenin gelistirilmesi; hızlı
okuma ve teknikleri; ana fikir ögretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve
kuralları; okuma, yazma, dinleme, konusma ve anlamanın degerlendirilmesi; lkögretim
Türkçe programının incelenmesi, diger derslerle iliskisi, programa iliskin örnek etkinlik
uygulamaları.


Sosyal Bilgiler Ögretimi (3-0-3)
Sosyal bilgiler alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve temel beceriler,
Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler alanında temel temalar ve alanlar, Sosyal
Bilgiler alanının ilkögretimdeki yeri ve tarihçesi, Sosyal Bilgiler Ögretim programının
incelenmesi (kazanım, beceri, tema, v.b.), Sosyal Bilgiler ögretiminde kullanılan strateji,
yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal Bilgiler dersinde
demokrasi, insan hakları ve degerler egitimi, Türkiye ve diger ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders
kitaplarından örnekler ve kıyaslamalar.


Matematik Ögretimi II (3-0-3)
Kesirler, kesirleri ögrenmede ögrenci güçlükleri, kesirlerin farklı anlamları, kesir modelleri,
denklik, karsılastırma, sıralama, kesirlerle islemler, ondalık kesirler, ondalık kesirlerle
islemler, program kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Geometri, çocukta geometrik
düsüncenin gelisimi, 2 ve 3 boyutlu geometri konuları ve bunların ögretimi, programda
bulunan geometri kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Ölçme ve ölçüler, çocukta ölçme
fikrinin gelisimi, boyut, alan, hacim, zaman ölçümleri, tartma, paralarımız, programda
bulunan ölçme kazanımlarına uygun örnek etkinlikler veri yönetimi, tablo ve grafikler,
programda bulunan veri kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Matematik egitiminde ölçme
ve degerlendirme, çoklu ölçme-degerlendirme yöntem ve teknikleri.


Erken Çocukluk Egitimi (2-0-2)
Erken çocukluk kavramı, Türkiye’de ve dünyada erken çocukluk ve okul öncesi egitim, okul
öncesi egitimin tanımı, ilkeleri, önemi ve yararları, okul öncesi egitime temel olan görüsler ve
okul öncesi egitimin tarihsel gelisimi, dünyada ve Türkiye’de okul öncesi egitimin bugünkü
durumu, okul öncesi çocugunun temel özellikleri ve gereksinimleri, okul öncesi ögretmeninin
özellikleri, okul öncesi egitim kurumlarının çesitleri (anaokulu, kres vb.), okul öncesi egitim
kurumunun fiziksel, sosyal ve egitsel ortam özellikleri, okul öncesi egitim döneminde ailenin
rolü ve önemi.


Topluma Hizmet Uygulamaları (1-2-2)
Topluma hizmet uygulamalarının önemi, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm
üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel
etkinliklere izleyici, konusmacı yada düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk
çerçevesinde çesitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalısmalarının
okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması.


Okul Deneyimi (1-4-3)
Ögretmenin ve bir ögrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, ögretmenin bir dersi islerken
dersi nasıl düzenledigini, dersi hangi asamalara böldügünü, ögretim yöntem ve tekniklerini
nasıl uyguladıgını, derste ne tür etkinliklerden yararlandıgını, dersin yönetimi için ve sınıfın
kontrolü için ögretmenin neler yaptıgını, ögretmenin dersi nasıl bitirdigini ve ögrenci
çalısmalarını nasıl degerlendirdigini gözlemleme, okulun örgüt yapısını, okul müdürünün
görevini nasıl yaptıgını ve okulun içinde yer aldıgı toplumla iliskilerini inceleme, okul
deneyimi çalısmalarını yansıtan portfolyo hazırlama.


VII. YARIYIL


Görsel Sanatlar Ögretimi (1-2-2)
Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar egitiminin islevlerini tanıma, grafiksel gelisim
basamaklarına göre ögrencilerin gelisim düzeyini saptama, çocuk resmini okuma, programa
uygun resim, grafik tasarımı, tekstil tasarımı, mimari tasarım ve geleneksel tasarımları
uygulama, resim çizme ve çizim yoluyla görsel, isitsel ve dokunsal algıda farklılasma, sanat
alanıyla ögrenme ve yaratıcılıgın gelisimi.


Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ögretimi (2-0-2)
Temel kavramlar (din-kültür-ahlak), müslümanlıgın temel ilkeleri, islamiyet ve diger dinler,
ahlak-birey ve toplum iliskisi, ilkögretim I. kademe 4-5. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Ögretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, v.b.).


Trafik ve lkyardım (2-0-2)
Ulastırma politikaları ve Türkiye gerçegi, uzun mesafeli kent içi ulastırmada çagdas ulasım
yaklasımları, trafik sorunu ve çözümleri, trafikle ilgili temel kurallar ve kavramlar, trafik
egitimi, ilkögretimde trafik egitimi ve etkinlikler, kazalar ve ilkyardım, ilkyardımın temel
uygulamaları, hasta ve yaralı tasıma teknikleri, pansuman ve sargılar, doku ve organ bagısı,
kanamalar, yaralanmalar, yanık ve donma, zehirlenmeler, hayvan ısırma ve sokmaları, sok,
bogulmalarda ilkyardım.


Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı* (2-0-2)
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın gelisimi, Cumhuriyet dönemine ait Türk Edebiyatı
eserlerinin incelenmesi, baslıca yazınsal türler; bu türlere iliskin ögretici örnekler üzerinde
incelemeler; Türkiye ve diger Türk Cumhuriyetlerinden yazınsal türlere ait örnekler, metin
çözümlemesi.


Etkili letisim (3-0-3)
Kisilerarası iletisimin tanımı; iletisim modeli, iletisim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme
ve geri bildirim, kisilerarası iletisimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletisimi
kolaylastıran etkenler, duyguların iletisimde rolü ve kullanılması, iletisimde çatısma ve
önlenmesi, ögrenci, ögretmen, veli iletisiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar,
iletisim uygulamaları.


Ögretmenlik Uygulaması I (2-6-5)
Uygulama okulunda bir gün içinde yapılacak isleri belirleme, bir günlük plan
hazırlama(planın gerektirdigi ortam, materyal ve ölçme araçlarını hazırlama), hazırladıgı planı
ya da plandaki bazı etkinlikleri uygulama, bir ögrenci için istenmeyen davranısları yönetme
planı hazırlama, uygulama ve degerlendirme, bu dersteki uygulamalar ile ilgili
özdegerlendirme raporu doldurma, portfolyo hazırlama.


Rehberlik (3-0-3)
Temel kavramlar, ögrenci kisilik hizmetleri, psikolojik danısma ve rehberligin bu hizmetler
içerisindeki yeri, rehberligin ilkeleri, gelisimi, psikolojik danısma ve rehberligin çesitleri,
servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelismeler, ögrenciyi tanıma
teknikleri, rehber-ögretmen isbirligi, ögretmenin yapacagı rehberlik görevleri.


Özel Egitim* (2-0-2)
Özel egitimin tanımı, özel egitimle ilgili temel ilkeler, engelliligi olusturan nedenler, erken
tanı ve tedavinin önemi, engele bakısla ilgili tarihsel yaklasım, zihinsel engelli, isitme engelli,
görme engelli, bedensel engelli, dil ve iletisim bozuklugu olan, süregelen hastalıgı olan, özel
ögrenme güçlügü gösteren, dikkat eksikligi ve hiperaktivite bozuklugu olan, otistik ve üstün
yetenekli çocukların özellikleri ve egitimleri, farklı gelisen çocukların oyun yoluyla egitimi,
özel egitime muhtaç çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel egitimin
durumu, bu amaçla kurulmus kurum ve kuruluslar.


VIII. YARIYIL


Birlestirilmis Sınıflarda Ögretim (2-0-2)
Birlestirilmis sınıf kavramı, birlestirilmis sınıflarda egitimin önemi; birlestirilmis sınıfları
ortaya çıkaran nedenler, birlestirilmis sınıflarda ögretim programının yapısı, birlestirilmis
sınıflarda sınıf yönetimi, birlestirilmis sınıflarda ögrenme-ögretme sürecinin planlanması ve
degerlendirilmesi.


Türk Egitim Tarihi* (2-0-2)
Türk egitim tarihinin, egitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki egitim durumu
ve ögretmen yetistiren kurumlar. Türk Egitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı,
felsefî, düsünsel ve politik temelleri. Türk Egitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu:
tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanısı ve önemi; Türk egitim sisteminde laiklesme.Türk
Egitim Devrimi 3: Karma egitim ve kızların egitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk
evleri. Türkiye Cumhuriyeti egitim sisteminin dayandıgı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Egitim
Enstitüleri ve Yüksek Ögretmen Okulları. Üniversiteler ve ögretmen yetistirme. Yakın dönem
Türk egitim alanındaki gelismeler.


lkögretimde Kaynastırma (2-0-2)
Kaynastırmanın tanımı ve temel ilkeleri; kaynastırma ögrencilerinin özellikleri; kaynastırma
ögrencilerinin sınıftaki durumları, diger ögrencilerle olan sosyal iliskileri ve ögretim
durumları; kaynastırma uygulamalarında ögretim programları, programın amaçları ve
uygulanması; kaynastırma programının bireysellestirilmis egitim programları ile
desteklenmesi; kaynastırma egitimine iliskin yöntem ve teknikler; yarı zamanlı ve tam
zamanlı kaynastırma uygulamaları ve degerlendirme.


Ögretmenlik Uygulaması II (2-6-5)
Her hafta bir günlük plan hazırlama, hazırlanan planı uygulama, uygulamanın okuldaki
ögretmen, ögretim elemanı ve uygulama ögrencisi tarafından degerlendirilmesi,
degerlendirmeler dogrultusunda düzeltmelerin yapılması ve tekrar uygulama yapılması,
portfolyo hazırlama.


Türk Egitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2-0-2)
Türk egitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, egitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk
egitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul
yönetiminde personel, ögrenci, ögretim ve isletmecilikle ilgili isler, okula toplumsal katılım

Bölüm Başkanı                                             Eğitim Fakültesi Dekanı

Hasan Kağan KESKİN                                 M. Engin DENİZ

×